paranoia

In ultimele 2 saptamani, unde m-am intors am dat peste violenta si paranoia la scara mare. Violenta si paranoia unor comunitati intregi sint ca un fir rosu prin tot ce am citit/vazut in ultima vreme. Adica "Shalimar clovnul", "Babel" si "Cutia neagra".

Rushdie ramine Rushdie. Fermecator, ludic, ascutit ca o lama. Dar in "Shalimar clovnul", parca mai mult decit in orice alta carte a lui, e… mai mult ca niciodata judecator. Povestea de dragoste e departe de-a fi povestea-vedeta a cartii, te ratacesti insa printre-atitea conflicte, care mai de care mai aprinse. Si cel mai rau doare, parca, cel dintre hindusii si musulmanii casmirezi, prinsi fara voia lor in flama conflictului dintre India si Pakistan. Genul de conflict in care orice maruntis se amplifica, orice reactie e exagerata, orice reactie e gresita. Iar Rushdie cel cinematografic m-a facut sa simt nevoia de-a-nchide cartea si de-a trage adinc aer in piept ca sa nu-mi dea lacrimile:

"Cine a aprins acel foc? Cine a ars acea livada? Cine i-a impuscat pe acei frati care n-au facut decit sa rida toata viata?Cine l-a omorit pe sarpanch? Cine i-a zdrobit miinile? Cine i-a rupt bratele? Cine i-a rupt gitul onorabil? Cine i-a incatusat pe acei oameni?Cine i-a facut pe ceilalti oameni sa dispara? Cine i-a impuscat pe acei baieti? Cine le-a impuscat pe acele fete? Cine a sfarimat acea casa? Cine a sfarimat acea casa? Cine a sfarimat acea casa? Cine l-a ucis pe acel tinar? Cine a snopit-o in bataie pe bunica aceea? Cine a injunghiat-o pe matusa aceea? Cine i-a rupt nasul acelui batrin? Cine i-a frint inima acelei tinere? Cine l-a omorit pe acel iubit? Cine i-a omorit logodnica? Cine a ars costumele? Cine a incendiat biblioteca? Cine a incendiat ogoarele de sofran? Cine a omorit animalele? Cine a ars stupii? Cine a otravit orezariile? Cine a ucis copiii? Cine i-a biciuit pe parinti? Cine a violat-o pe femeia aceea cu un ochi lenes? Cine a violat-o pe femeia aceea carunta, cu un ochi lenes, in timp ce tipa despre razbunarea serpilor? Cine a violat-o din nou pe femeia aceea? Cine a violat-o din nou pe femeia aceea? Cine a violat-o din nou pe femeia aceea moarta? Cine a violat-o din nou pe femeia aceea moarta?"

Salman Rushdie, Shalimar clovnul

Si-apoi, in aceeasi saptamina naucitoare, am vazut Babel. Care nu e rau, desi nici grozav de bun. E bine facut, dar povestea e mai putin isteatsa, departe de-a fi la fel de bine inchegata ca 21 de grame sau amores perros. Dar imaginea, muzica, jocul actorilor – toate sint grozave. Si dramatice – te face sa simti atit de multe incit risti sa obosesti pina la sfirsit. Dar si sa te bucuri ca esti viu.
M-a scandalizat, deranjat, dezamagit… nici nu stiu care-s cuvintele potrivite… modul in care un incident aproape casnic devine brusc un posibil conflict international. Modul cum paranoia omului alb amplifica detaliile, modul cum terorismul a devenit brusc explicatia si scuza oricarei violente. Brrr.

Ceea ce-mi aduce aminte de ce-mi povestea cindva Mackul despre spusele Salomelului, cum epoca-n care traim e una a violentei extroverte, intoarse catre aproapele, catre tot ce e alter. Cum o sa asistam la o inflorire a conflictelor de orice fel. Sounds like hell.

Si-apoi, "Cutia neagra" a lui Amos Oz. Roman epistolar bine scris, usor diluat pe alocuri. Primul de genul asta care mi-a cazut sub ochi – actiunea e conturata aproape exclusiv din scrisorile protagonistilor. Mi-a placut, fara sa ma bucure in mod deosebit. Dar si aici, pina si aici (sau poate cu atit mai mult aici, avind in vedere biografia lui Oz) nu se putea fara conflict politico-religios. Povestea de dragoste (dintre doi oameni cu capul, vorba lui Jolly) e condimentata cu trimiteri la conflictul dintre evreii si "arabii"/musulmanii din Israel. Ok, ok, avind in vedere cadrul povestii, aproape ca nu se putea fara, dar… nu ne putem ascunde de asta nicaieri, nu?

Acum ma dreg cu "Three men in a boat (to say nothing of the dog!)". Si cu febra care, draga de ea, iar m-a luat prin surprindere si mi-a acoperit ochii cu mainile ei fierbinti.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

SUS ↑

%d blogeri au apreciat asta: